16 tammikuuta, 2022

Miten voit muuttaa itseäsi?

Ihan alkuun todetaan tietysti se tosiasia, että toista ei voi muuttaa. Se on opittu, ymmärretty ja todettu. Elämä helpottuu ihan hirveästi, kun alkaa hyväksymään kaikki ihmiset sellaisina kuin ovat, käyttäytymisineen ja olemisineen. Samalla ymmärtää vilpittömästi myös sen, että oma itse, minä en ole muutettavissa toisten toimesta, eikä minuakaan ole aina helppo hyväksyä tällaisena kuin olen. Jollekin tämän hyväksyminen voi olla toki mahdotonta. 

Ihmeellistä ja ihanaa on se, että minä voin muuttaa itseäni jos haluan. Joskus se inputti voi tulla siitä, että näen oman käytökseni tai olemiseni olevan jollekin muutoksen arvoista. Yleensä se kuitenkin tulee kai siitä, että kyllästyy omaan itseensä, tapoihinsa ja elämäänsä sellaisena kuin se on, ja haluaa sen vuoksi muuttua. On yllättävän paljon asioita, joita oppii itsestään kun uskaltaa avata silmänsä. Miksi ei pidä joistain tilanteista tai miksi käyttäytyminen muuttuu eri ympäristöissä. 

Mitä tarvitsen muutokseen? 

* Aikaa ** Muita ihmisiä (eli peilejä, sparraajia ja tukijoita) ** Rehellisyyttä *

Aika. Se tarvitaan, jotta voit tutkiskella sua itseäsi. Jos rimpuilee päivät pitkät kiireessä ja vaan selviytyy, ei ehdi löytää mitään, mihin tarttua ja mitä työstää. Kun sulla on aikaa, näihin juttuihin pääsee käsiksi kolmella tavalla (kaksi seuraavaa löydät kappaleesta muut ihmiset). Yksi. Tutkaile rauhassa itseäsi ja mene sen verran syvälle, että uskallat tuntea jotain. Joskus joutuu menemään lapsuuteen saakka. Meditaatiossa on varmaan pitkälti tätä metodiikkaa, en osaa sitä, mutta haluaisin osata.

Lisäksi aika antaa sulle luovuutta. Mä olen saanut taas aikaa kirjoittaa, ja se auttaa mua myös ymmärtämään itseäni. Pystyn havainnoimaan enemmän omia tunnetiloja ja oon jäsentänyt omia fiiliksiä taas ihan uudella tavalla viime aikoina. Mä tajusin, että kiire on syönyt mua. Ihmisenä siis. Oon taas löytänyt sen, kuka oon. 

Muut ihmiset. Itsetutkiskelun riittämättömyys on tosiasia. Eli kaksi. Keskustele ja sparraa sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaavat keskustella, uskaltavat olla eri mieltä kuin sinä ja tuovat sinulle sellaisia näkökulmia, joita et itse olisi tajunnut. Tässä on tärkeää kerätä elämäänsä viisaiden ystävien verkostoa, joiden puoleen saa kääntyä ja jotka haluavat auttaa sinua. Joskus juuri se henkilö, joka aiheuttaa ensin vastustusta sussa, on se, joka auttaa eniten. Keskusteleminen saattaa aiheuttaa addiktiota ja toisaalta pääset itsekin antamaan takaisin! Kolme. Käytä ammattilaista. Työnohjaus, coaching, psykologi, terapeutti. Mikä mihinkin tilanteeseen sopii. Mä pääsen ekaa kertaa ever työnohjaukseen ja todellakin, odotan sitä innolla!

Rehellisyys. Älä oleta muuttuvasi, jos et aidosti sitoudu asioihin, joita löydät. Selitteleminen tai kieltäminen tapahtuu vain sulle itsellesi. Sekin on jännä tajuta. Itsensä kanssa on koko elämän, muut voivat ja saavat lähteä tai valita tapaavatko minua?

Mitä tutkin tällä hetkellä itsessäni ja haluaisin muuttaa?

Mä otan kaikki asiat jotenkin tosi vakavasti. En siis niin että olisin vakava, vaan suhtaudun kaikkeen ikäänkuin tärkeänä. Se ei ole kovin hyvä yhtälö omalle kropalle. Koskaan ei palaudu, kun tekee jokaikisen asian prio 1-moodissa. Tämä on asia, jota olen vähän tässä työstänyt, mutta en vielä ymmärrä miksi en osaa sitä muuttaa kunnolla. Se tarkoittaa, että juon aamukahvin yhtä suurella intohimolla kuin teen työni. Onko kyse siitä, että haluan näyttää selviytyväni kaikesta hyvin? Pelkäänkö epäonnistumista tai häpeän jo etukäteen sitä, että en olisikaan kokoajan niin tehokas? Jos se on sitä, mistä se juontaa juurensa? Vai onko kyse jostain fyysisestä? Tila, jonka voisin hoitaa opettelemalla rentoutumista, joogata, meditoida. Ja miksi en ole jo tehnyt sitä?

Koska mä rakastan muutosta, niin tässähän mulla on elämänpituinen matka edessäni. 

Ihanaa sunnuntaita!

Ei kommentteja: