28 lokakuuta, 2022

Arvot

Katsoin eilen huippumalli haussa sarjaa. Siinä jokainen osallistuja sai miettiä omia arvojaan ja ilmentää niitä kuvissa. Tarinat olivat huikeita ja se sai myös mut miettimään, että mitkä olisi mun omat arvot? 

Mä löysin melko nopealla ajattelulla kolme arvoa omasta elämästäni. Jos en voisi elää näiden mukaisesti, en olisi minä.

Vapaus.

Mulle on tärkeää tuntea olevansa vapaa. Erityisesi vapaus tarkoittaa mulle vapautta tehdä valintoja silloin, kun haluan. En halua valita asioita niiden statuksen perusteella, vaan siksi, että ne on mulle just silloin oikeita. Olen valmis luopumaan tittelistä, rahasta tai materiasta, kunhan voin tehdä valinnan vapaasti. En halua olla kiinnittynyt mihinkään asiaan, mitä en ihan oikeasti ja tietoisesti ole valinnut. Olen valinnut puolison ja meillä on lapsia. Siinä ovat ainoat asiat, joihin sitoudun. Kaiken muun haluan voida vaihtaa, jos en enää voi elää asian kanssa.

Kiltteys.

Jos et voi olla mitään muuta, ole kiltti. Kiltteydestä puhutaan nykyään usein. Joskus kiltteys on huono asia, se tarkoittaa, että sun yli kävellään ja sä olet pehmeä ja tahdoton. Joskus kiltteyttä kaivataan lisää maailmaan, jotta me kaikki voisimme paremmin. Mulle kiltteys on vahvuutta. Se on sitä, että sä voit jakaa hyvää oloa, pehmeyttä ja arvostusta muille ilman että sä itse kärsit siitä. Mulle kiltteys on tapa toimia. Joskus se saattoi olla asia, joka otti ja antoi, mutta nyt olen oppinut pitämään omia rajojani paremmin yllä, ja nyt kiltteys on vaan sitä, että haluan olla kiltti, koska tiedän että siitä tulee muille  hyvä olo, ja silloin mullakin on hyvä olo. 

Nöyryys.

Elämää ei voi ennustaa. Se laittaa sut polvilleen tai antaa hyvää kun et sitä odota. Se on arvaamaton ja julma, antelias ja rikas. Se edessä on oltava nöyrä. Sitä ei aina voi hallita ja vaikka hallitsee omaa osuuttaan, voi silti sattua. Voit myös pyyhältää sisään ja kertoa miten hyvä olet, vaikka et olisikaan, mutta jos menet sisään, näytät mitä osaat, et tarvitse sanoja selittämään. Nöyryys ei ole häviäjän tunnetila, nöyryys on vahvan tunnetila.


Ei kommentteja: