01 tammikuuta, 2022

Uudet vuodet ja uudet toiveet

Uusi vuosi on jälleen vaihtunut. On toivoteltu hyvää uutta vuotta somessa, juhlittu ystävien kanssa, korkattu kuoharit. Ehkä luvattu jotain, ehkä todettu iän tuomalla viisaudella, että ei niitä lupauksia kannata tehdä. On myös katsastettu vanhaa vuotta ja mietitty seuraavaa. Ihan saman voi toki tehdä vaikka 22.10, mutta maagisesti vuoden vaihde, uuden alku viehättää.

Mulle uusi vuosi on kiva juhla. Sellainen rento, mutta myös jollain tapaa syvällinen. Just sen vuoksi, että se luo yhden loogisen ja hyvä syyn pysähtyä ja katsoa taakse, miettiä tulevaa, haaveilla jostain uudesta ja jännittävästä. Taitekohta vaikkakin maailmankaikkeuden kannalta satunnainen päivä.

Mulle jonkun uuden aloittaminen tarkoittaa aina päätöstä. Ensin pohdintaa ja sitten tietoista päätöstä. Siksi elämän taitekohdissa haluan istua alas, pohtia, miettiä. Tänä vuonna mulle tarjoutui kolme hyvää mahdollisuutta tähän, saman päivän aikana. Aamulla juttelin melkein kaksi tuntia mun ystävän kanssa puhelimessa, toisen kanssa kävin pitkällä lounaalla ja illalla istuin pitkään kahdestaan miehen kanssa. Totesin, että yksi asia, mistä oon mun elämässä erityisen tyytyväinen, on mun ystävät. Mulla on just ne ystävät, jotka mulla pitää olla. Kaikki on hauskoja mutta syvällisiä. Kaikki on rehellisiä, avoimia ja inspiroivia. Kukaan ei ole täydellinen ja kukaan ei ajattele olevansa täydellinen. Ei draamaa, eikä passiivisaggressiivista käytöstä. Oikeastaan siis enempää en voi pyytää.

Silti mä haluan enemmän. Tottakai. Eilisen keskusteluissa pohdin (ja pohdimme, muilla on samansuuntaisia tarpeita) sitä, mitä elämään lisää, mitä vähemmän. Miksi joku asia ei tunnu hyvältä, pitääkö sen tuntua hyvältä, pitäiskö siitä luopua vai pitäiskö sitä muuttaa? Entä mitä uutta elämään tarvitsisi, että se tuntuisi hyvältä. Ja trust me, olimme kyllä tietoisia keskusteluiden aikana, että elämä ei koskaan ole täydellistä.

Tällaiset välipysähdykset on tarpeellisia ja nautin siitä, että saan jäsenneltyä omia ajatuksia muiden avulla. Mä pidän siitä, että mun läheiset kertoo mulle asioita musta itsestäni, niiden huomioita ja ajatuksia. Saan niistä tosi paljon tukea omille valinnoilleni ja arvostan niitä ihan älyttömästi. Mä toivon, että osaan itsekin auttaa mun ystäviä jäsentelemään omia ajatuksiaan. 

Tänään mä katson tulevaan, mutta luulen, että oman postauksen vaatii myös katsaus edeltävään vuoteen. Tässä tiivistettynä:


Ajatuksia ja lupauksia vuodelle 2022!


Ystävät - pidä ne ja varaa niille aikaa! 

Hyvä olo - Liiku vähintään kaksi kertaa viikossa tavoitteellisesti ja kolme kertaa tähän päälle ei niin tavoitteellisesti. Kokeile uusia juttuja liikunnassa. Tee tietoisia rajauksia ja valintoja siihen, mitä suuhusi laitat. Ihan oikeesti se tarkoittaa myös vähemmän sokeria. Kunnioita kroppaasi hyvillä valinnoilla, eli valitse mm. illalla ipadin sijasta enemmän unta. Muista, että sulle toimii parhaiten selvät pelisäännöt itsesi kanssa ylläoleviin, ei sellainen salliva ote. 

Työ - Fokusoi niihin juttuihin, mistä saat oikeasti hyvät fiilikset. Kehitä omaa ajattelua systemaattisesti (eli lue, opiskele ja keskustele viisaiden ihmisten kanssa) ja testaa sitä käytännössä rohkeasti (eli tee oman näköinen synteesi edellämainituista). Etsi (ja löydä) se uusi tulokulma, juttu tai ambitio, mitä olet etsinyt. (Tää on hauska:) Tee enemmän ensi vuonna, sillä tämänvuotinen kokeilu osa-aikaisesta työstä ei haastanut sit kuitenkaan riittävästi.  Jatka sitä, että kysyt sun arvostamilta ammatilaisilta neuvoa ja mielipiteitä. Jaa sun osaamista niin paljon kuin ikinä on mahdollista, se ei mene koskaan hukkaan. Aloita sovittu työnohjaus.

Muut valinnat - Älä anna aikaa asioille, joista tiedät, että ne ei ole sen arvoisia (tässä esim. sellaiset ihmiset, joiden seurasta ei jää itselle energiaa). Lue rohkeasti sellaistakin, mistä et uskoisi pitäväsi. Jatka kirjoittamista, koska selvästi tästä tulee hyvä fiilis. Lisää jälleen unohtunutta, hyväksi havaittua järjestelmällistä suunnittelua elämän jokaiseen osa-alueeseen. Suunnittele enemmän etukäteen ja arvioi enemmän jälkikäteen, tätä myös kirjoittamalla ja asian ääreen pysähtymällä. Nauti matkasta, älä fokusoi liikaa päämäärän tehokkaaseen saavuttamiseen.


Ja edelleen toimii tämä kerran löytämäni kombo, jota mukaisesti haluan elää: 

Stay humble. WORK HARD. Be kind.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jeeeeeee ❤️ mä rakastan sitä, että kirjoitat! Täältä sitruunahunajasta mä olen sinut ystävyyden aikojen alussa löytänyt ja mahtavaa, että kirjoitat taas. Sun ajatuksia on niin ihana lukea ja sun kanssa on ihan parasta keskustella. Kiitos kun olet ❤️ Ja olkoon vuosi 2022 innostava, sopivasti haastetta ja hyvää oloa tuova ja täynnä rakkautta ja iloa.
Zilla

Taru kirjoitti...

Ihanaa ja rakkaudellista uutta vuotta sinne 2022 <3

Tää erityisesti kolahti "Älä anna aikaa asioille, joista tiedät, että ne ei ole sen arvoisia (tässä esim. sellaiset ihmiset, joiden seurasta ei jää itselle energiaa." Jään miettimään asiaa....

Jo kirjoitti...

Zilla - ihana kirjoittaa taas. Sitruunhunajavaniljahässäkkä tuottaa mulle iloa, kun saan kirjoittaa ajatukset ulos, jolloin ne jäsentyy ihan uudella tavalla. Parasta on se, että ajattele, kirjoittaminen yhdisti meidät. Jos me ei olisi kirjoitettu, me ei oltaisi tavattu ehkä koskaan. Ja vaikka mä en kirjoittanut välillä, niin onneksi meillä on ollut meidän keskustelut ja ystävyys. Jatketaan sitä! Ja oon susta niin ylpeä, siitä että sä et oo koskaan lopettanut kirjoittamista! <3 Ihqua kaks-nolla-kakskakkosta meille! :)

Taru - Sinne samoin, ihanaa tätä vuotta! Toi energiasyöppöjen asioiden poisjättäminen ei aina ole helppoa, koska elämässä voi olla ihmisiä, joita siihen kuuluu myös sellaista kautta, että niitä ei voi täysin jättää pois. Mutta aina voi valita vähemmän tai rajattua yhteydessäoloa ja tehdä itse aktiivisesti sitä, että järjestää tilanteet niin, että ei kohtaa energiasyöppöä. Tsemppiä siihen ja sitä kautta energisempään elämään :)